Gadis Tisu

Setiap satu perkara yang aku lalui dalam hidupku ternyata semua ada pengajaran buatku supaya aku belajar mematangkan diri. Setiap seorang yang aku bertemu yang baik mahupun yang buruk adalah supaya jiwaku lebih kental. Dulu waktu zaman sekolah aku memang dikenali sebagai seorang yang berhati tisu, seorang yang terlalu cepat terasa. Walaupun benda tu takdelah besar mana pun. Aku memang akan terasa to the point that I felt im too tired of myself being like this. Like, adlin awat fikir bukan-bukan, adlin cuba fikir benda postif je, adlin dia tak bermaksud kut nak cakap centu. I tried everytime untuk pujuk hati ni supaya jangan cepat sangat terasa tuh. I’ve tried. Ingat makin meningkat umur, maybe it will gone but no, masih ada. Perasaan ‘terasa’ tu, bukan nak salahkan orang tu tapi rasa salah diri sendiri. Pada awalnya akan rasa salah orang tu, that’s why I will try to avoid or not talking to them sebab takut I will keep on blaming them when in fact its not their fault at all and lepastu asyik salah diri sendiri kenapalah nak terasan benda cerewat je.

I used to have this one friend waktu sekolah, yeah kawan baik in fact. i dont know lah why and why and until now I still dont understand why I terlalu sangat terasa dengan dia. Maybe because I was too affectionate dengan dia sampaikan apa dia buat, apa decision dia buat I fikir for whom it may be. Everytime terasa dengan dia nih memang takde mood nak bersembang sebab rasa cam awkward hmm and everytime terasa tu jugak kalau nak salam tangan tu memang takkan pandang muka dia hahahah ceh macam apa je. Mula-mula tu dia mana lah tahu kalau aku terasa ke apa dengan dia tapi lama kelamaan tu dia mungkin dah tahu trademark aku macam mana kalau terasa. Okay, kalau ego dia baik dia mintak maaf kalau tak hahaha takdelah. Tapi i is okay sebab tahu bukannn salah dia senanya. but dia sendiri pun tahu yang dia banyak buat aku terasa haha.

Bukan nak salahkan pihak sape-sape tapi hakikatnya bersyukur sebab dapat seorang kawan bertuah macam dia nih and kitorang still rapat je sampai sekarang. Because I learnt so much from that. Aku mula untuk takyah lah peduli sangat benda remeh temeh yang tak masuk akal. Biaq pi jelah apa nak berlaku. okaylah, nak habaq satu benda yang aku terasa dengan dia. Waktu tu form 2 and kitorang yelah kawan en. I thought kitorang ni kawan rapat dah macam dah jadi kawan baik gituh but then tiba suatu hari tu waktu tgh sembang2, dia kata dia takde pun sorang kawan rapat. I mean like then who am I to you 😀😂 dah lah dia cakap depan2 waktu tu aku ada. aih kelakarnya lah.

I thought it was the most wrecking time of my life. Thats the roller coaster that I’ve mentioned in my previous post. Semua orang yang kenal aku akan cakap aku ni hati tisu, hati lemah, mudah terasa. Sampaikan ramai yang bagi nasihat supaya diri ni lebih kuat, jangan cepat menangis. I really really appreciate that.

But now aku mula faham kenapa ditakdirkan aku bertemu dengan insan bertuah nih. Awal perkenalan tu kitorang memang rapat sampai orang kata kitorang ni macam ada gam takleh berpisah. Tapi lama-lama ada something yang entahlah tak tahu nak cakap macam mana tapi dah tak ngam. Dah makin renggang, but not in a bad way. Dia macam masing-masing buat hal sendiri je. And waktu form 4, we went to different classes, really the saddest time. Tapi sebenarnya allah nak tunjuk, I can actually stand on  my own without her and my heart will be more free. Ditakdirkan aku berkawan dengan dia when I thought it was a lesson was a blessing in disguise. It was a lesson but that lesson was for me to be more stronger, wiser and matured. If it wasn’t for her mungkin sampai sekarang lah hati tisu still menebal dalam diri hahahaha. Hati lembik.

She was a real blessing to me when I have learnt a vast of things to survive in this big world. The chapter of my life spending time with her was actually a preparation for the next chapter of my life afterward.  Why? Because the person that came after was a whole lot blessing to me. I was a bit offended by him but I knew it wasn’t his fault. He meant it the other way but I interpreted it wrongly. When I said what I felt, he immediately knew the consequences and try to be more careful and understanding. I felt touched by his words. No one ever said that to me like that. No one. Selalunya orang akan suruh aku untuk lebih kuat jangan cepat koyak. But him, he tried to be more understanding. I don’t deserve such a kind-hearted person like him.

In all, I think I should grow up by now. Guess this world isn't for me to just sit comfortably. I need to step out more and be more matured in thinking. ðŸ˜ŠðŸ˜Š

Comments

Popular posts from this blog

One and a half

Hi Hello

result lahaii